STORT SETT lykkelig eier av østsibirsk laika

Her diskuterer vi alt om laikarasene

STORT SETT lykkelig eier av østsibirsk laika

Postby eneleh » Wed Jan 14, 2009 1:29 am

Hei, så glad for å finne denne siden på nett, da er jeg ikke helt alene med min vofse.. Ikke mange av denneslags kaliber i Oslo - kun EN gang har et menneske gjenkjent rasen på snart 3 år!!
Av og til trur jeg det er en ulv i hundeskinn jeg administrerer, er turglad men "mister" ham ofte i los. Og da må han rett og slett gå trett - kommer heldigvis alltid tilbake til utg. punktet etter noen timer. Har ALLTID med hodelykt.Grei sånn. Dette er definitivt ikke en rase for nybegynnere, alt for mange primitive instinkter innbakt iflg min erfaring.
Har tatt jegerprøven men er litt flau over ham på "landet" da han tar ALT med fjør, pels eller hale. Også litt oppsatt på å ekspedere selv. Noen tips? Han har en sinnsykt høy smerteterskel, blokkerer helt. Avstedkommet mange bekymringer.. Det er faktisk det nærmeste man kan komme et villdyr mener nå jeg, men vakker gutt, bevares, på en veldig primitiv måte :D
Glad for denne siden ,som sagt. Må nok melde meg inn i klubben!
eneleh

Re: STORT SETT lykkelig eier av østsibirsk laika

Postby Echo » Wed Jan 14, 2009 6:12 am

En god laika skal jage alt frafjør til pels den, så han er nok helt i henhold til boka :lol:

Når folk lurer, så si at han er en østsibirsk tamulv...halen i krøll over ryggen så den ikke skal fryse fast i bakken i vinterkulda ;)
Du blir nok overraska over hvor mange som nikker samtykkende og finner forklaringen med halen ganske så logisk :mrgreen:

Veien fra Oslo til Rømskog i Østfold er ikke lang, så du får ta turen dit helga 23-25 :D Da blir det mange flere av samme kaliber som du har.
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Postby bjørnar » Sat Jan 17, 2009 10:31 pm

Mitt beste tips er å ikke prøve å komme over hans smerteterskel dersom du gjør det for å tukte.
Da mister han tilliten og respekten for deg.
Det er i tilfelle en kamp som du helt brennsikkert kommer til å tape i lengden.
Prøv å finne alternativer for å bryte blokkeringene. Sprøyteflaske med vann kan være effektivt.
bjørnar

Postby eneleh » Sun Jan 18, 2009 1:54 am

Ha ha ha Echo, BESTE beskrivelsen - må nok bruke den fremover i skauen når jeg møter folk med "sofaputer" på tur :lol: . Hadde vært utrolig gøy å la ham møte likesinnede, prøver å komme meg dit. Er miljøet stort? Er samlingspunktet innhegnet? :oops:

Hei Bjørnar takk for svar du og. Dette har jeg forklart for utallige som har disputert vedr. hans "udisiplinerthet" og ev. avstraffelser. Man kan ALDRI tukte min Boris med fysisk straff - det ville ALDRI ha funket uten å knekke ham psykisk. Det skjønte jeg med en gang han kom i hus! Alle vil jo ha en psykisk stabil og happy dog..
Dette gjelder jo for alle raser, men samrbeidsfilsofien er nok ekstra vanskelig når man opererer med dette kaliberet/ instinktene.
Han var 4 mnd når jeg kjøpte ham og dette forenklerer nok ikke. Kan heller ikke kjøre full ulvefilosofi til alle tider (hvilket jeg hadde digga) i et hektisk dagligliv med barn. Men spruteflaske er uprøvd - takk for tips :)
Med den ekstreme smerteterskelen refererte jeg til at han aldri viser aldri tegn på smerte etter utallige små, noen moderate og et par alvorlige skader han har pådratt seg etter sine eskapader (typisk alfa - skal selvfølgelig ikke vise svakhet overfor flokken), har stort sett fulgt naturmetoden, hvilket har funket.

Alt dette oppsummert:
Verdens BESTE turkompis (camper overalt med ham, senest julaften).
Verdens største opportunist - ELSKER rampetheten.
Versens deiligste kosesegris - bare han er utslitt nok og ikke kan gjøre motstand :lol:

Gøy med laikaforum :D
eneleh

Postby Echo » Sun Jan 18, 2009 7:37 pm

eneleh wrote:Hadde vært utrolig gøy å la ham møte likesinnede, prøver å komme meg dit. Er miljøet stort? Er samlingspunktet innhegnet? :oops:

Aner ikke hva som venter oss der. Han som har koll på det heter Henrik Dedorsson og treffes på e-mail hmd@laikaklubben-norge.com
Send ham en mail og meld din ankomst om du vil være med. :D

Det blir en del hunder som skal testes i skogen, så er du interessert i å se hvordan andre laikaer jager, så er det mulig å henge seg på en av ekvipasjene.
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Postby Henrik » Mon Jan 19, 2009 11:55 am

Området er ikke innhegnet, dette er mitt i skogen. For å komme kjører du Fetsund, Bjørkelangen, Setskog, Rømskog. Etter at du har passert siste sted på Rømskog med fler enn et hus er det 8km langs riksvei 21 dit du skal svinge av til venstre, skal være skiltet til treffet.

Velkommen

Henrik
Laika, hvorfor jakte bare et vilt, når man kan jakte nesten alle på en gang;)
Henrik

Postby eneleh » Tue Jan 20, 2009 11:44 am

Tusen takk for info, begge :) . Håper vi ses til helgen!
eneleh

Postby eneleh » Thu Jan 22, 2009 10:48 pm

Hei igjen, takk for superkoselig tur i lysløypa i kveld, Dan! Så utrolig deilig å være med den vakre "dama di" på tur og bare prate LAIKA.
Hmm. Føler meg hjemme - omsider!! Gleder meg til treff i helgen, tusen takk til deg Henrik, som har skaffet meg "forbindelser" :)
eneleh

Postby Harald » Fri Jan 23, 2009 8:31 am

eneleh wrote: kun EN gang har et menneske gjenkjent rasen på snart 3 år!!

Han som gjennkjente bikja de var vel tilfeldighvis ikke en politimann med stavangerdialekt??

Jeg kommer til oslo til helgen og skal mest sannsynlig være der hele uka for og jobbe. Så hvis du er lysten på et lite laikatreff er jeg med. Har ei Østlaika tispe på rett over året.
Herlig, aktiv og energisk frøken.
Harald

Postby eneleh » Fri Jan 23, 2009 10:22 am

He he, nei det var en gravemaskinfører fra Strømmen. HANG ut av vinduet etter å ha stanset maskinen - så var det ikke MEG han tittet på :lol: :lol: . Må nok finne meg i å bli stilt i skyggen når jeg går med Don Juanen min :D . Det viste seg siden at han har en Øst Laika han og.. Har kun hatt sporadisk kontakt med ham siden, pr tlf. Men gøy!
Vi er alltid beredt for tur, hadde vært kjempegøy! Ring meg da vel, når du ankommer, på tlf 97498182.

Og ja - veit ALT om energiskheten og energien. Gøy!
eneleh

Next

Return to DISKUSJONSFORUM