sporing av trakikkskadd bjørn

Her diskuterer vi alt om laikarasene

sporing av trakikkskadd bjørn

Postby eneleh » Sat Jun 27, 2009 12:03 am

Noen som har noe inside info her? Ble så nysgjerrig på hva slags hunder som ble kjørt ned i helikopter helt fra trondheimstraktene for å spore denne som ble påkjørt natt til i går. Litt av et apparat igangsatt her!
Vurderte overnattingstur i morgen men ligger unna DET området..
Det er vel som å banne i kjerka på en laikaside; men det eneste dyret jeg virkelig frykter å støte på i norsk natur er brakar - særlig en skadd en :oops:
Han hadde holdt seg i bilen sjåføren også leste jeg :lol:
eneleh

Re: sporing av trakikkskadd bjørn

Postby Echo » Sat Jun 27, 2009 9:09 am

Søket er avsluttet og bjørnen har dratt over alle hauga. Hunden som ble benyttet var en østsibirsk laika...spesialisert på bjørn....dvs jager ikke noe annet vilt.

Turgåere kan etter sigende bevege seg trygt i området igjen.

Det store spørsmålet her er vel kanskje om dette er gjort med tanke på bjørnens ve og vel. Det tok mangfoldige timer før en hund var på plass da denne ble fraktet inn fra en helt annen landsdel (les, Trøndelag) når det sitter hunder i nærområdet som kunne bli sluppet løs på sporet etter en time eller to og innhentet bjørnen raskt.
En veterinær kunne konstatert om den var skadd og måtte avlives eller om den kunne friskmeldes.
Måtte den avlives kunne fler hunder blitt sluppet og presset bjørnen til å stoppe. Faktum er vel at dersom en bjørn ikke vil stoppe, så finns det ikke en hund på denne kloden som alene kan tvinge den til dette.

Vi får håpe at bjørnen klarer seg uten varige men og livslange smerter, og takke SNO for et svært lite gjennomtenkt ettersøk :roll:
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Postby eneleh » Sat Jun 27, 2009 10:30 pm

Jøss! Men så artig at det var en laika da, som fikk "æren", er første tanke! Men så klart: meget lang reisevei og skullle tro de hadde beredskapsplan her nede også.Alt for å forminske søkstiden på skadd vilt. Virket veldig dramatisk på et tidspunkt, heldigvis virker det som alt er greit - han la angivelig ut på en trehundremeters svømmetur bl.a. iflg søkslaget. De må være rimelig hardhudet disse bamsene etter skadene på bilen å dømme :)
Vil egentlig ikke høre om disse historiene, som sagt. Liker ikke tanken på brumming i krattet.. Og vi overnatter hjemme i kveld :D
eneleh

Postby jenssko » Fri Jul 10, 2009 2:20 pm

Ettersøk av trafikkskadet bjørn er vel ett vanskelig tema og uttale seg om etter hva man leser og hører fra media. Er vel ikke bare og slippe en flokk hunder etter en skadet bjørn, det er vel strengt tatt ikke lov i Norge i dag.
Blir vel bandhund som blir satt på jobben til man har funnet sikre tegn på bjørnens tilstand, eller vegitasjonen er av en slik art at det er uforsvarlig og bruke bandhund.
Poenget er vel at det er best og bruke en hund og fører som har erfaring med bjørn og sporing av skadd bjørn.
Da er vi ved noe jeg mener er ett problemet, har selv gått kurs og blitt såkalt godkjent ettersøksjeger for bjørn og håper og få hunden (Ø laika) godkjent når den er gammel nok.
Men hvordan i huleste skal man skaffe seg erfaring når SNO får alle ettersøkene, er heldig og ha kontakter i Sverige for og trene laushund men det blir ikke det samme som sikker sporing.
ANG Hunden SNO bruker i Trøndelag er det en Ø Laika sannsynlig Kåtkes Muzar,den blir frakter rundt en hel del på ettersøk.
Det er vel forøvrig ikke så lett og få en påliteligt rovhund av laika da elg er blitt prioritert i avel i Norge, men den jeg har skaffet meg får fy hver gang den prøver og spore klovvilt og masse godbiter og skryt ved sporing av rev og gaupe men om det er nok til at den holder seg til rovvilt får tiden vise.

Larstjønnas Zima
jenssko

Return to DISKUSJONSFORUM