Gemytt hos laika

Her diskuterer vi alt om laikarasene

Re: Gemytt hos laika

Postby jerven » Thu Jun 11, 2009 11:50 am

Helt enig med exenia at en laika skal gi seg hvis elgen stikker av. Har selv en VSL og den loser gjerne 2-3 timer. Sist vi var ute loset den i 3 timer og da gikk jeg innpå å støkket elgen og regnet med at Kajakk skulle komme tilbake etter ca 20 min som den bruker, men peilet at den fulgte på elgen selv om elgen var et stykket femfor han. Måtte bare hive meg i bilen da den var 2 km unna og fikk tatt Kajakk inn dær elgen hadde gått over veien, men han hadde ikke lyst å gi seg enda.
Kajakk her et heilt utrolig godt gemytt og har aldri vært sint mot andre hunder, han sier jo ifra hvis det er hunder som bare vil slåss men han har aldri vist tenner til en annen hund først.
Fikk foresten e 1 premie på utstilling i april:-)
jerven

Postby Echo » Fri Jun 12, 2009 8:17 pm

Xenia: "lita grå vedkasse uten hjerne..." :mrgreen:

Det går ikke så lang tid nå, så er det bare finsk spetser og laikaer i aksjon i skogene langs svenskegrensa og en bit innover i landet. Gråbein har tygd i filler alt annet. :lol:

Denne egenskapen laikaene har med å slippe når det drar til gokk, uansett hva slags vilt de jager, er en egenskap vi må verne om og passe på at blir en viktig del av avlen i åra framover. De skal holde i når det går innenfor rekkevidde, men drar det ut, så må hunden returnere.
Blir denne egenskapen vaska ut, så er det game over med jakta for oss også etter hvert.

Visst kan det ta ut og dra i vei en sjelden gang, om det er snakk om skadeskyting og bikkja kjenner blodlukta, men det må bli sjelden ;)
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Postby eneleh » Wed Jun 17, 2009 9:44 pm

grå vedkasse uten hjerne

Heh heh heh
eneleh

Postby Skauing » Fri Oct 02, 2009 8:31 pm

Interessant debatt...

Har hatt østlaika siden 1992, har det fortsatt og kommer til å fortsetta med det. Utrolig snill og tålmodig hund, riktignok litt avmålt og reservert! Jeg er godt vant med hunder, er dressurinstruktør på jakthunder og har hatt hunder i alle former og fasonger rundt meg støtt. Det fins selvsagt laikaer med dårligere gemytt enn andre. Det skal vi ikke stikke under en stol. Men, det er heldigvis ikke så mange av dem. Har sett en med tvilsomt gemytt, hvor eieren var opptatt av hvor rå den var på alt... Og det stemte.. Den tok æljen sjøl, flere kalver blei skutt etter hunden hadde sprengt dem. Heldigvis blei denna aldri avla på, og er nå endelig dau.

Detta beskriver vel litt av det som blir nevnt i tråden lenger opp, det fins eiere som aldri skulle hatt hund! At laikaene er spesielt psykisk sterke råder det vel ingen tvil om, men å kombinere detta med en toskete eier kan bli fatalt for rasen.

Som regel er det eieren som bestemmer åssen hunden skal bli, men det hjelper med litt håndbagasje i form av bra gener.

Håper avlsrådet i klubben tar ansvar og følger opp evt tilbakemeldinger på dårlig gemytt, og ikke ser i gjennom fingra med dette. Det fins nok store hunder som folk er redd for, vi trenger ikke flere raser med sånt rykte.
Skauing

Postby eneleh » Wed Oct 07, 2009 8:02 pm

Bra innlegg!
Helt enig; det er ikke hundene det er noe i veien med, stort sett.
Men vi kan gjøre ganske mye galt med dem, vi mennesker. Så på nyhetene om et omstridt tema; de vil utradere enkelte raser grunnet avl og problemene det har avstedkommet. Fælt og følelsesladet - men er enig på et vis. Best (for hundenes del!) med primitive og sunne raser som ikke primært er avlet på utseendet.
Her har vi en rase som er "seg selv", vakre i utgangspunktet, og med himla instinkter - gud forby higen etter førstepremieringer på disse utstillingene eller folk som vil ha dem sinna, for det er nok lett å gjøre med disse, dessverre...

Mvh Helene
eneleh

Previous

Return to DISKUSJONSFORUM