Gemytt hos laika

Her diskuterer vi alt om laikarasene

Re: Gemytt hos laika

Postby Roald » Fri Mar 06, 2009 5:22 pm

Jeg kjenner best til "laika-stammen"på sørlandet.De hundene som er her nå er meget bra.Noen få unntak finns.Når det gjelder jaktlyst og påhengelighet mener jeg det er to forskjellige ting.En drever som jager rådyr i 24 timer har ikke mer jaktlyst enn en laika som jager elg eller bjørn i to timer.
Roald

Postby eneleh » Thu Mar 12, 2009 11:02 pm

Hei der, du ukjente og desillusjonerte hundeeier :(
Hadde eg bestemt meg for å la innlegget ditt forbigå i all stillhet - men klarer selvfølgelig ikke å dy meg. Dels av nysgjerrighet og dels av egne positive erfaringer ift rasen. Er selv en stort sett lykkelig eier av en øst. Vi er begge amatører på alle vis men kjenner meg overhodet ikke ikke igjen i beskrivelsen din. Veien til veterinær hadde vært KORT dersom jeg hadde delt dine erfaringer med denne rasen (om enn noe stereotypt) dersom jeg forstod dine frustrasjoner korrekt?
SUKKERSØTE blir vel aldri disse her - men det er vel heller ikke ønskelig? Men derifra og til å bli direkte farlige ift folk og fe er vel et langt sprang! Det være seg hvordan disse egenskapene har oppstått: preging/ dårlige linjer osv.
Uansett synd og meget lite representativt i så fall - ift de der ute somfaktisk "duger".

Det kan jo hende at det er bra hunder på gang her og i så fall veldig uheldig med denneslags ryktespredning. selv om man har "bommet" av ovvennente grunner.

Vel - ønsker deg uansett lyke til videre med vofsen!
Så er det jo ikke vere enn at man kan omplassere dem til laikafrelste antar jeg. Bytte til f eks gråhund og bli fornøyd ;) Vinn Vinn situasjon antar jeg....

juri wrote::shock: :shock: :shock: :shock:
Ja, det er bra at skitt-hoinnan held på å kjæm ut i avln no da :?:
For det er ikke alle hunder det er avlet på, som skulle ha vært avlet på :!:
Det særlig på vest laikan , som jeg kjenner best.
Å det var hunder som .........,,.........og......... som er uløkka i laikastammen i mitt distrikt . For de ble jo meget gode jakthunder men det viste seg at hunder med disse hundene i , ble jo mannevond og hundegale. Hunder er ihjeltatt etter disse hundene.
sitter med en hundegal hund her hjemme selv , som er direkte etter disse .........linjene.
Og vil tro at øst laikaen er det spor bedre enn vest laikaen.det er noe jeg har sett hos noen , og vil tro at når noen få er slik , så er det kanskje ikke toppen av isfjellet jeg har sett ? eller er alt så sukkersøt med laikan i 2009 :?: Æ berre spør æ :?:
eneleh

Postby juri » Sat Mar 14, 2009 12:38 am

:D eneleh
Hahaha. Har jo både jämthund :D og en vest sibirisk laika ;) . så når det gjelder gemytt, så har jämthunden et mye roligere gemytt i mine øyne !!! Når du ENELEH sier det gjelder det dels egne erfaringer med rasen , så spør jeg deg. Har du hatt mange laikaer til at du kan uttale deg slikt . Om laikaen gode å snille gemytt :?: :?: :?: Har hatt laika siden 1999, og jaktet med en del også. og jeg vil si at det har ikke blitt noe bedre i laika populasjonen i ettertid som jeg har sett. :cry: men det finnes jo enkelte individer her også. :o :o OT. Men jaktlig har vi meget langt å gå spør du meg :!: Det er å blir et faktikum :!: :!: :!:
Det er jo ikke slikt at f.Eks at den mest aggressive hunden som er å blir den beste jakthunden vettu, det er jo i hovedsak de snilleste og roligste individene som blir meget gode jakthunder. Har sett på jakt prøvestatestikken på jaktprøver på frittlevende bjørn, og ser der at du kan regne på en hånd . De laikaene som har gått til premiering der . Imot et 30 talls jämter,20 tall norsk elghund grå.og et 10 talls karelere..
Og det er jo reklamert hvor gode disse laikaene er på bjørn, og eller våre store rovdyr som er jaktbar. Hvor er de da ? I forhold til de andre rasene som blir brukt til samme viltartene :?: :?: :?: :?: Det må bare nyt blod inn nu ,før det er for seint for laikaens framtid. Her hvor jeg bor har vært en sterk laikaplass, men ingen vil no kjøpe SKITHOINNA nå meir .Og jeg forstår hvorfor :!: :!: :!:
Skal ikke nevne navn som jeg mener er skyldig i dette , men det er dårlig avl som er årsaken til dette i allefall !!!!! Laikaen var jo ein motehund for ikke så lenge siden , der er en av årsakene på hvorfor det gikk galt :!: :!: :!:

Kommer det ein ulv, så stakkars dein !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
rovdyrjægern !!
juri

Postby juri » Sat Mar 14, 2009 12:41 am

Echo wrote:Dessverre så virker det som om laikaen har fått et slags machostempel, og dette kommer nok rasene til å få slengt rett i trynet en dag.

Nå er det sjeldent man hører om laikaer som er aggressive mot mennesker, takk og lov :D
Et og annet individ finnes naturligvis, som hos alle andre raser. Når det gjelder aggressivitet mot vilt og andre hunder derimot, så er det som du sier Roald...det er for mange litt gjevt at bikkjene er knallharde.

I min mening så er bare 1 av 10 hunder det er noe galt med når man snakker om sinte hunder. De resterende 9 er blitt slik pga eierne sine.

Selv har jeg en sky hund, som ikke er agressiv i det hele tatt og jeg har 2 andre som har herlig gemytt.

HMMMMMMMMMM: Linjan etter hain uhtuan bajkal da , eirik !!!!!!
rovdyrjægern !!
juri

Postby Echo » Sun Mar 15, 2009 1:00 pm

HMMMMMMMMMM: Linjan etter hain uhtuan bajkal da , eirik !!!!!!

Joda, men ingen avkom har vel i ettertid blitt like ille som ham ;)

Edit: Trykkleif
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Postby juri » Sun Mar 15, 2009 8:14 pm

hallois.
det var eit kull her hjemme hvor de ble avlivet i aldern 3-4 år , å bra var det.
Jo eirik, det ligger jo aggressivtet i disse linjene etter han , å det er fakta .
Å ligger det i linjene så er de der heile tiden,men det trenger jo ikke å slå ut f.eks 4-8 generasjon det da , eller er du uenig ?
Var i sverige hos en oppdretter ,sto det en etterkommer etter den hunden jeg snakker om .
oppdretteren sa da at der måtte man ikke stikke fingrene inn for å hilse på. Da var du FINGERLAUS ,hvis du gjorde det.
rovdyrjægern !!
juri

Postby VARG » Mon Mar 16, 2009 9:28 am

laika er ikke agresive, en grå hunde er mye værre. synes det er noen som må passe kjeften sin angående laika rasen.... viss du ikke liker rasen kann du holde det for deg selv.... lykelig øst laika eier :evil:
VARG

Postby juri » Mon Mar 16, 2009 1:49 pm

Hallois :D
Det var da fryktelig ka du tok på vei, når laikaen blir kritisert :?:
Er ikke laikaen en rase som tåler litt kritikk, eller er laikaen den komplette hunderasen som er uten noen slags negative sider :?: Dæven ,ka heldig vi er som har laika da ja :?: Jeg er også eier av en meget SNILL laika :? :?
rovdyrjægern !!
juri

Postby juri » Mon Mar 16, 2009 1:55 pm

Roald wrote:Når det gjelder jaktlyst og påhengelighet mener jeg det er to forskjellige ting.En drever som jager rådyr i 24 timer har ikke mer jaktlyst enn en laika som jager elg eller bjørn i to timer.

Det er jo sjokkerende at du mener sånt roald :shock: :shock: :shock: En hund som har påhengelighet på 3 min ,har altså like stor jaktlyst som en som henger på i 30 minutt. Mener du virkelig dette????????
rovdyrjægern !!
juri

PreviousNext

Return to DISKUSJONSFORUM