Elghund

Her diskuterer vi alt om laikarasene

Elghund

Postby bjørn » Mon Jul 20, 2009 7:13 pm

Jeg er nokså fersk som elgjeger og har tenkt å kjøpe meg elghund . Jeg er ute etter en hund som kan brukes som loshund, så nå lurer jeg på om en av Laika rasene er noe å satse på. Jeg synes vest sibirsk er en fin hund å se på, men jeg undersøkt litt og funnet ut at det veldig lav prosent av rasen som er jaktpremiert i forhold til Norsk elghund grå og jæmthund så jeg er usikker på det noe å satse på.
bjørn

Re: Elghund

Postby Echo » Mon Jul 20, 2009 7:44 pm

Er det kun elg du skal jage, så er gråhund det sikreste valget, uten tvil.
Er det din første hund, så vil jeg i hvertfall anbefale deg en gråhund. Laikaene er hunder for viderekommende, og det gjelder alle rasene.
Det kan bli styggmye hund å handtere om man er litt usikker.
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Postby knut arild breda » Thu Jul 23, 2009 9:14 pm

Hei Bjørn
Må bare inn å mene noe her. :) Kanskje ikke den med mest erfaring hva gjelder Laikaer, men var i same situasjon som deg for litt over ett år siden. Har erfaring og jaktet både elg, rådyr og rype, men aldri hatt hund selv. :?
Hadde kommet dit i livet at det var plass til ett familie medlem til, men ville ha en hund som kunne brukes til noe mer en bare elgjakt. :P Jeg hadde ønske om en hund som så ut som en hund, var familie vennlig ( har små barn) . Kunne trekke, bære og være med på det som skjer.
Leste masse om Laika rasene, snakket med folk som hadde disse hundene, og var med på et Laika treff, for å se hundene i aksjon.
Fikk råd i det vide og brede, og hadde også lest at det ikke var hund for førstegangs eiere :twisted: Men valgte å prøve.
Fikk tak i ett individ av Østlaika, og valgte tispe, for å kanskje ha ett enklest mulig utgangspunkt. :idea: .
Så til poenget :!: : Har hatt hund i 8 mnd. og er kanon fornøyd så langt. Går over all forventning med det meste hva angår sosial adferd. Jaktmessig er det litt tidlig å mene så mye om, men at den er der er jeg sikker på. Ville bare si at du må ikke tro på alt du leser og hører, for jeg tror faktisk at man får den hunden man fortjener.( vær konsekvent ) Kanskje sterke ord, men kunne ikke sett for meg et liv uten Østlaika.( Finn bare den rette parringen) Lykke til :P
Knut A
knut arild breda

Postby Harald » Fri Aug 21, 2009 8:25 am

Jeg gikk til innkjøp av min første laika for 1.5 år siden. Og når jeg begynte og lete etter hund fant jeg ut et par ting.

Den lave premieringen til laika på jakt prøvestatestikken henger sammen med 2 ting sånn jeg ser det.
Laika folkets vilje til å gå på jaktprøve, pluss at jaktprøvereglemanget for elghunder i nkk ikke er veldig laikavennlig.
Det er nok de ferreste laikaer som jager til en 1pr på elg. Men det sier mere om jaktprøve reglemanget enn om bikkja. Du skal ha et rimelig stort terreng hvis du skal ha full utbytte av en hund som jager til 1 premie på jaktprøve. Som regel blir losen stående hos naboen.

Når det kommer til valg av elghund rase er det noen spørsmål det er smart og stille seg.
1. Hvor mye kommer bikkja til og bli brukt? Hvor mye tid har du til rådighet for innjaging?
2. Hvordan skal jeg jakte, store eller små terreng, Ulv eller ikke ulv.
3. Hva skal bikkja brukes til resten av året?

Det sikreste valget til elg jakt er Norsk Elghund grå eller jemte, men ikke på langt nær det mest spennende. Og du risikerer vantvittig mye venting. Jaktprøve stattestikken på disse to rasene er så og si lik. Og ha ei bikkje som jager over natta er nesten like ille som og ha en som nesten ikke jager. Men har du et stort terreng er det en fordel og ha ei bikkje som henger på til det stopper opp. Uavhengig om det tar 10 min eller 6 timer.
Den forrige elghund vår var en gråtass. Vi skøyt ca 50 elger for den, jagde som ei klokke fra dag en. Men tippa over til og bli totalt jaktidiot til slutt. Så slapp jeg den om morran, så jeg den ikke igjen før losen sto eller sola gikk ned. Kunne fint jage natta over hvis dyra var medgjørlige. Ikke veldig gunstig hvis det er Ulv i terrenget.

Hvis du vil ha en hund med mye energi, som veit at det finnes en hundefører og som har det lille ekstra giret er laika tingen. Men det er mye hund. Krever en del tid på injaging og du kan risikere at det jager alt annet enn elg den første perrioden.

Har vært bort de fleste av elghund rasene og for å sett ting i perspektiv.

1 Laika = 2 Grå hunder
1 Laika = 3 Svarte elghunder

Jeg har 1 laika og 2 basseter. Og jeg tror fint jeg kunne hatt 4 basseter på den jobben jeg bruker på 1 laika.
Det er mye hund, men jeg kunne ikke tenkt meg noe annet.
I tilleg til at du får en god jaktkompis. Får du også en tur kompis som følger deg på alt og elsker og jobbe.
Jakter, trekker og kløver med samme entusiasmen.

Hvis du skal ha laika til elghund ville jeg valgt en østlaika. Og vært nøye med hva du velger.

Image

Detta får du ikke en gråtass til og gjøre. Vannaport. :D
Harald

Postby Echo » Fri Aug 21, 2009 10:47 am

Bra skrevet Harald!!! :D

Når det gjelder dette med å be førstegangs hundeeiere med å tenke seg om før man velger en laika, så er dette noe vi sier basert på erfaring.
Visst, du kan få en hund som er en engel og som vokser opp til å bli en førsteklasses jakthund som hele familien har glede av.

Men det kan fort slå andre veien også dessverre.

Det som kjennetegner laikaene er at de er sta og stolte hunder, og de er i stand til å legge sammen 2+2 og foreta vurderinger de mener er best der og da.
Har man et robust individ, så skal det ikke så mange feilene til, og feil vil man gjøre som førstegangs hundeeier, så tar hunden fullstendig over kommandoen, og med en hannhund på 60cm+ og 25-30kg, så er dette vannvittig mye hund som skal settes på plass.
Det er det ikke mange forunt å kunne gjøre, selv ikke hundevante folk. Her er det en voldsom villskap og rå styrke som kommer til overflaten.

Det er ikke få laikaeiere som på et eller annet tidspunkt, og da gjerne når hunden blir kjønnsmoden, som har måtte ta på seg hanskene og regelrett slåss med hunden for å vise hvem som bestemmer.
Etter dette har man som regel aldri noe problem med hunden.

Jeg har selv vært borte i folk som har laikaer som må bindes fast når det er middag, rett og slett fordi den har tatt over matbordet og spist seg mett før familien fikk sette seg ned.
Komisk, men en tragedie for de det gjelder.
Å gå ut i hundegården med en plate mellom seg og hunden fordi den er gretten....vel ikke noe trivelig det heller, men det var tilfellet for en uheldig laikaeier.

Resultatet av å ha sånne hunder er gitt, men det er ikke noe feil på hunden i utgangspunktet. Den er bare oppdratt feil av en eier som har vært for usikker og gitt etter gang på gang. Da vil bikkja gjøre som den vil, og den har fysikken til å skremme vettet av folk.
Spisebestikket på en laika som er sint, viser gærmye digre tenner :twisted:

Vi har få laikaer, og de vi har er gull verdt. Av den grunn så er det like viktig for oss som for hundeeierne at de enkelte hundene oppdras riktig og får muligheten til å vise sine jaktegenskaper som kan dokumenteres, og deretter bidra til at rasen får tilført nye og gode gener.

Det er og blir oppdretters ansvar, at rett hund havner hos rett eier.
Dessverre så er det for noen liten vilje til å si nei om man ser en person som kanskje ikke skulle hatt en laika, og heller tenke på at lommeboka skal fylles.

Litt OT dette Bjørn, og jeg beklager det, men det er som du sikkert forstår viktig. ;)
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Postby Harald » Fri Aug 21, 2009 3:23 pm

Echo wrote:Bra skrevet Harald!!! :D

Takk. :lol:

Det som kjennetegner laikaene er at de er sta og stolte hunder, og de er i stand til å legge sammen 2+2 og foreta vurderinger de mener er best der og da.

Det er ikke få laikaeiere som på et eller annet tidspunkt, og da gjerne når hunden blir kjønnsmoden, som har måtte ta på seg hanskene og regelrett slåss med hunden for å vise hvem som bestemmer.
Etter dette har man som regel aldri noe problem med hunden.

Det er akkurat det echo beskriver, jeg liker med Laikaen, psyken og djervheten. Synes det er deilig og kunne jobbe med djerve hunder, som heller spenner muskler og gir på enn hunder som bare putter halen mellom beina og melder pass. På min hender det ganske så ofte at den hjerne halv delen med "konsekvens tenkning" bare kobler helt ut.

Synes bildet jeg postet sier mye om holdningen til Laikaen. Der er`n og den skal jeg ta.
Harald

Return to DISKUSJONSFORUM