Det gode liv

Her diskuterer vi alt om laikarasene

Det gode liv

Postby setesdølen » Tue Oct 05, 2010 9:35 pm

Etter å ha blitt utsatt for sterkt og utilbørlig press, har jeg nå gitt etter og bestemt meg for å kjøpe en laika.
Nei, bare tuller. Det er høyest frivillig, selv etter å ha lest stykket til Helene Fjellestad :) .
Etter å ha drevet med bayer, jemt, gråhund og kareler til elgjakt og ettersøk, har jeg kommet til at tiden er inne for å prøve å trene opp en laika. Dette også fordi at jeg legger om mine jaktmål. Beundrer den hunderasens egenskaper virkelig. De er ærlige, myke, sosiale og folkekjære, og de jeg har møtt, har stor jaktlyst.
Med det som utgangspunkt, og med fare for å dumme meg ut om jeg ikke får den supergod etter beskrivelen min av rasen (hm, skulle kanskje ikke ha skrevet det her :oops: , forplikter meg vel da...) gleder jeg meg veldig, mildt sagt.
Håper Arnt Åge leser dette, det er og skryt til, og for han :). Blir det som jeg håper i min villeste fantasi, er det meg som må steike bra bacon på heia (ref: min kommentar under Terra...) :) .

Image

Sommertrening er veldig viktig, og uansett må bikkjene må være i god form for å holde følge med Ariel, hehe.

Image
Image

Som en del av viltstellet på eiendommen vi disponerer, fanger vi grevling, rev, mår og mink. Hundene får såvidt hilse på den her, siden de nesten alltid likevel er med på aktivitetene.Grevlingen blei fanga som skadedyr på den ene gården.

Image
Image
Image

Bekjentskapet gav resultater, og det var fler grevlinger i dalføret. Her har Lobo funnet en som var på vei hjem litt for seint en morgen. Alt hjelper for småviltbestandene, og hundene liker viltstell og turer :-). Godt å se at de har skjønt hva vi ønsker og prøver på.

Image

Må jo innrømme at det ligger en drøm om å få lov å bruke rifle i stedenfor kamera i loser med dette viltet en gang i løpet av livet. Men kjempespennende selv bare med kamera.

Tenkte kanskje det var greit med litt bilder også i dette forumet, og desuten får man jo sjans til å skryte litt da, så det er jo i pose og sekk :).

Skitt jakt og gode hundedager til dere alle.
Last edited by setesdølen on Sat Nov 26, 2011 7:18 pm, edited 2 times in total.
setesdølen

Re: Det gode liv

Postby Echo » Sat Oct 09, 2010 8:34 pm

HERRRRRRRRRRLIG!!!!! :D
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Postby eneleh » Tue Feb 22, 2011 2:54 am

Hei der setesdølen, så artig med nok en laikaentusiast - med bilder til og med! Bra!!!

Vet ikke HELT hvilket innlegg fra meg du refererer til, er heeelt enig i at du får en utrolig snill og myk hund. Ihvertfall inne med fam, barn og fremmede, ALDRI et bjeff eller aggresjon!
Min sitter med pølsebit på hodet mens jeg går ut av rommet til jeg sier værsogod til ham. Han kryper noen meter på kommando osv INNE.

Som alle sier: Mr Jekyll and Mr hyde, for UTE er det rått og primitivt! Noen trur ikke d er samme hunden de møter, og d bør folk være klar over når de anskaffer seg disse med denne enorme jaktlysten og utholdenheten!!
Var igjen på hyggelig tur her forleden med 3 venner, måtte følge dem ut av skogen kl seks (ble mørkt og j.. kaldt) etter bål og god mat OG med en hund i los ettellerannet sted. Og der sto han til kvart på ni, har en super kompis som kom m medbragt niste, varmere lue samt hansker :) Etter tre timer og tre kvarter slapp han og kom til mor..
Så man må jo like denne tilværelsen, da. Men ikke for hvemsomhelst..

SÅ: for å arrestere deg litt ;) Hvordan kan du mitt hele og fulle navn :o
Og viktigere
bacon på heia

Ta den med, du kommer til å trenge den, men i positiv kontekst :D

Kjempegøy med ny på forumet, og lykke til videre med det gode og spennende laikalivet!

Mvh Helene
eneleh

Postby setesdølen » Wed Feb 23, 2011 12:09 pm

eneleh wrote:SÅ: for å arrestere deg litt ;) Hvordan kan du mitt hele og fulle navn :o

Jeg refererer til stykket du skrev i Laikabladet, det var virkelig bra stykke, godt skrevet! :) Derfor kom navnet ditt med, for riktig referanse.

Synes det var så god ironi, og skrevet i så god forståelse for hva du har begitt deg inn på. Virkelig en tanke for oss alle.

Så, det med bacon, det er ment som en humoristisk, forsåvidt kanskje en litt intern humoristisk sak. Da Arnt Åge Skreå ville starte på prøve, sa jeg til han at skal det oppnåes premiering, er det selvsagt at hundefører koker kaffe og steiker bra bacon, mens prøvegruppa venter på oppnådd lostid for premiering :D :D .
Dette er selvsagt ment som en spøk, det og en liten lommelerke, det hjelper på premiegraden :D :D, det er litt av dommerhumoren min :) . Uansett, prøvedagen hadde vi masse regn, var ikke trivelig å sitte, men det gjør ikke noe om baconet mangla, for en fin los varmer uansett godt. :)
Det var bakgrunnen for min kommentar for baconet du nevner.
Jeg prøver å lette litt på spenningen med spente hundeførere før prøvestart, det er viktig for hundearbeidet at ting går lett, det er hunden som skal vurderes, ikke føreren, vi skal bare være med, og jeg skal prøve å få ut nok til at alle momenter blir vurdert godt. En glad hund, en glad fører, da også tilslutt en glad dommer. Samme premiegrad/poengsum kan oppfattes flott, eller forferdelig av hundefører, dette delvis også avhengig av dommer, ikke bare hendelser, tenker jeg. Det skal settes riktig poenggrad, og se det positive i det som er oppnådd.
Du finner igjen noe av det i tråden her i forumet om Terra.
Alt dette er også av Det Gode Liv for meg :)
setesdølen

Postby øsl » Mon Feb 28, 2011 10:12 pm

er ikkje den beste til å skrive innlegg, men kan jo altids prøve ;) .Vil først gratulere setesdølen me ny tispe valp :) ,har alt rukket og helse på den,virket trygg og sikker og veldig pen ;)
såg at Eneleh hadde vore i skogen og slept ,de hadde ikkje eg tørt me mine no er mykje snø er redd dei hadde kome at me rød snut :oops: eller er de eg som er for redd kanskje :shock:
Har og ein video snutt på mobilen av ein elg som jager eine bikkja,elgen stopper 1,7m frå meg som sit på kne og filmer.elgen oppdaga meg ikkje ,i de heile tatt :o men eg er skjelven mest ennå
Må prøve og få denne over til echo
Til slutt ynskjer eg fortsatt lykke til me de gode laika liv til setesdølen og alle andre :D
øsl

Postby arieltho » Sun Mar 06, 2011 4:52 pm

En må prøve å la hjortedyra få være i fred etter jul ja, det hviler et ansvar på oss laikaeiere der.
Er spesielt var på det i gaupejakta, slipper ikke på halvkalde gaupespor om det er mye snø og godt med rådyr/hjortespor i området.
Synd om bikkja følger et gaupespor med lite lukt i og så står det et rådyr med snø opp til livet rett ved siden av.
Men mårjakta varer nå til 15 mars så den er verdt å ta noen turer etter nå på tampen, snøen er fastere nå på heiene mot tregrensa, det er også der du som oftest finner måren. Og rådyra kommer ikke opp hit før langt uti mai. :)
Så fortsatt skitt jakt folkens
arieltho

Postby setesdølen » Wed Mar 09, 2011 10:51 am

øsl wrote:Vil først gratulere setesdølen me ny tispe valp :) ,har alt rukket og helse på den,virket trygg og sikker og veldig pen ;)
Til slutt ynskjer eg fortsatt lykke til me de gode laika liv til setesdølen og alle andre :D

Tusen takk for det :)

Image

Uploaded with ImageShack.us
Her er flokken løs før henting hos Arnt Åge. Skikkelig artige villdyr :D

Etter kjøreturen hjem, med vekselvis oppkast, lek og soving, jaga Kira småfuglene veggimellom fra fuglebrettet, deretter tok hun ut på et rådyrspor, jeg tok henne igjen hos naboen :D :D .

Image

Jaktlysten er der, fikk bekrefta det, ja. Småfugl, kabeltromler, alt skal plages :D

Hun er veldig snill inne, sier i fra om det meste, skikkelig pratesalig.
Bortsett fra litt huslige sysler, som biting i møbler, kvisting av stueplanter, masse snørr og siggel etter lange loser i speil, er hun det en forstandig jakthund:
Fikk en flott gave av Knut Arild Breda et par dager før jeg skulle hente henne. Var sikkert bare for å sjekke om det var sant at jeg ikke er så glad i rosa,da jeg sa en hyggelig kveld tidligere at rosa og tisper er sant :).
Men da det plutselig ble tispe jeg skulle ha, og hadde sagt jeg hannhund til Knut Arild, ble nok tilliten sterkt svekket, og han skjønte nok at jeg er en myk mann :lol: .

Image

Blir moro å se hvordan rosa ser ut etter å ha blitt fordøyd i en valpemage, for Kira har skjønt at jeg ikke liker rosa, så hun jobber heftig med saken :D .

Har lært noen nye ting i den tiden jeg har hatt Kira. Den beste maten Kira får, er maten til den gamle jemten min. Etter et vanvittig leven, biting, slåssing, bjeffing, og da han ikke orker mer, smaker den himmelsk. Gafler i seg alt da, om hun hadde fått lov. Hennes egen er ikke så god….

Kira er vel en typisk laika, snill, aktiv og travel.
Til slutt et tips til alle dere laikaeiere. Når dere er blitt skikkelig lei klisset mitt, bare hopp over denne tråden :D .
Til da: gled dere av og med hundene deres!
setesdølen

Postby knut arild breda » Wed Mar 09, 2011 8:44 pm

Ja du Ragnar du kan få sagt det. Vi som etter hvert kjenner deg, vet nok at det ligger mye mer testosteron i den kroppen, enn det blir gitt utrykk for.? Fantastisk pen valp du har fått deg, og som sagt før, tenk ei tispe ! Ja ja da er vi jo i samme båt, med de utfordringene det måtte innebære.....Flott at du er i gang, og særlig at du bidrar med noe possitivt her på forumet. Fortsett i den ånden, for det er humor og gleden ved alt dette, som er med på å skape det gode livet. Lykke til videre !
knut arild breda

Postby setesdølen » Wed Mar 09, 2011 10:57 pm

knut arild breda wrote:Ja du Ragnar du kan få sagt det. Vi som etter hvert kjenner deg, vet nok at det ligger mye mer testosteron i den kroppen, enn det blir gitt utrykk for.? Fantastisk pen valp du har fått deg, og som sagt før, tenk ei tispe ! Ja ja da er vi jo i samme båt, med de utfordringene det måtte innebære.....Flott at du er i gang, og særlig at du bidrar med noe possitivt her på forumet. Fortsett i den ånden, for det er humor og gleden ved alt dette, som er med på å skape det gode livet. Lykke til videre !

Tusen takk for det :) Veldig fornøyd, jeg. Det er jo Arnt Åge som har blanda farvene, tusen takk til han.
Godt jeg har deg og Arnt Åge med tisper å forholde meg til. Da kan vi sitte å gråte sammen når ikke noen ser oss, fordi vi har noen tisper. :D :D
Men uansett offisielt er jo de de tøffeste, mest jaktgale, og vi vil aldri ha noe annet. :)
Neida, litt seriøst, gleder meg veldig til å prøve ut litt jakttrening videre her nå, ligger mye gøy pakka inn i den valpen, har fått noen hint allerede. :)
Last edited by setesdølen on Sat Nov 26, 2011 7:19 pm, edited 1 time in total.
setesdølen

Postby setesdølen » Fri Nov 25, 2011 10:24 pm

Siden jeg nå regner med at de fleste med elg i korset i losene i høst, begynner å punktere etter en lang og elgfattig høst, eller kanskje fordi jakta er slutt, kvotene fylt, kan jeg ikke dy meg for å legge inn noen ord igjen.
Diskusjonene og meningene er mange, om hva, hvordan, osv.
Nå drar hvalpen min til 11 mnd, og jeg har ikke en eneste kjedelig tur på skauen, flirer og ler jemnt og trutt. Hun jager omtrent alt hun finner :-), det er vanvittig moro med en leathermanhund :) . Skyter ekorn, og ellers alt jeg får sjans på i fin los ( unntatt klovvilt!). Det liker ho! Og jeg liker det! Hadde nær glemt hvor moro det er, etter mange sultne år etter elg i skrinne fjellområder.
Er så langt veldig fornøyd, med alt fra søk, los og samarbeid. Men jeg får aldri verdens beste hund, og selvom hun gjør veldig mye bra på heia, så er det nok ikke verd mer enn kanskje 3.premie det hun utfører foreløpig. Men hva så? Har los eller vilt etterjag på noe så godt som hver tur vi er ute nå. Forrige tur begynte hun å utforske elg, etter å ha oversett de til dels tidligere. Da griseelta hun e lita ku, begge lå flate over myrene med henne hylende etter :D , ler meg skakk. Tenker la ho løpe om ho gidder :) .
Skulle kanskje skjelt på henne, siden hun egentlig ikke skal jage elg. Men det gidder jeg ikke, hun får ros for det som er bra, så får jeg se når hun blir litt eldre. Foreløpig blir det å fremheve det positive, og gi blaffen i det litt for henne eksperimentelle. Tenker at det styrker psyken hennes litt å jage eller bli jaget av det store og jaktenkle som elgen er. Men ho henger ikke på lenger enn 5-600m, bra det. I dag viste hun at hun synes det er gøy med elg. Da hun grisejaga dagens 3. elg med høy c, måtte jeg hoppe ut av stien for å komme unna den værstøkte, halvdesperate oksa som ikke ville leke med henne :mrgreen: . Hang på ca 4-500m, så var det tilbake og lose ekorn. Ekorn er noe av det hun liker best. Kanskje fordi jeg skyter mange 8-) ? Sett at hun har funnet ekorn ute på snaue 400m, det er nesten for drøyt, men ok. Ønsker ikke så vidtsøkende siden jeg ikke vil jakte elg. Tenker på alle som vil jakte elg med laika, som sliter med søk, osv. Vet ikke helt hva jeg skal si, men jeg går sakte fremover, bikkja rekker å lage sirkler rundt meg for å finne noe gøy. Venter når hun går lenger ut, men er i fremdrift dit jeg vil når hun kommer igjen. Hun bare passerer meg bare i nærheten da, om jeg ikke kaller henne inn, funker veldig bra. Søka ligger ut til snaue 400 m. Hvorfor? Jeg vet ikke, men tenker kanskje at det er en meget viktig faktor; nemlig det å skyte mest mulig for henne. Er overbevist om det er veldig viktig for laikaen med fall, skyting, action. Tenker hva om man sliter med å få elgfall for unghunden? Kaller man den inn uten fall? Mener det er veldig viktig for laikaen at den får uttelling på losarbeid. Uansett rase spisshund, trenger de erfaring og situasjoner. Blir det skutt mye, blir hundene bedre i utgangspunktet. Derfor drar jeg på det jeg kan 8-) .
Hun har losa på fugl, hare, rev, gaupe og ekorn som jeg vet, og noen hyl på elg. Jeg har skutt i 20-30 loser for henne nå, alt jeg klarer i relativt bra loser.
Masse tid i skogen, bra med fall, leverpostei i lomma, med det tror jeg man kommer langt med laikaene. Det er i allefall min vei fremover 8-) .

Image
By elgjakt at 2011-11-26

Image
By elgjakt at 2011-11-26
setesdølen

Next

Return to DISKUSJONSFORUM