Siden jeg nå regner med at de fleste med elg i korset i losene i høst, begynner å punktere etter en lang og elgfattig høst, eller kanskje fordi jakta er slutt, kvotene fylt, kan jeg ikke dy meg for å legge inn noen ord igjen.
Diskusjonene og meningene er mange, om hva, hvordan, osv.
Nå drar hvalpen min til 11 mnd, og jeg har ikke en eneste kjedelig tur på skauen, flirer og ler jemnt og trutt. Hun jager omtrent alt hun finner

, det er vanvittig moro med en leathermanhund

. Skyter ekorn, og ellers alt jeg får sjans på i fin los ( unntatt klovvilt!). Det liker ho! Og jeg liker det! Hadde nær glemt hvor moro det er, etter mange sultne år etter elg i skrinne fjellområder.
Er så langt veldig fornøyd, med alt fra søk, los og samarbeid. Men jeg får aldri verdens beste hund, og selvom hun gjør veldig mye bra på heia, så er det nok ikke verd mer enn kanskje 3.premie det hun utfører foreløpig. Men hva så? Har los eller vilt etterjag på noe så godt som hver tur vi er ute nå. Forrige tur begynte hun å utforske elg, etter å ha oversett de til dels tidligere. Da griseelta hun e lita ku, begge lå flate over myrene med henne hylende etter

, ler meg skakk. Tenker la ho løpe om ho gidder

.
Skulle kanskje skjelt på henne, siden hun egentlig ikke skal jage elg. Men det gidder jeg ikke, hun får ros for det som er bra, så får jeg se når hun blir litt eldre. Foreløpig blir det å fremheve det positive, og gi blaffen i det litt for henne eksperimentelle. Tenker at det styrker psyken hennes litt å jage eller bli jaget av det store og jaktenkle som elgen er. Men ho henger ikke på lenger enn 5-600m, bra det. I dag viste hun at hun synes det er gøy med elg. Da hun grisejaga dagens 3. elg med høy c, måtte jeg hoppe ut av stien for å komme unna den værstøkte, halvdesperate oksa som ikke ville leke med henne

. Hang på ca 4-500m, så var det tilbake og lose ekorn. Ekorn er noe av det hun liker best. Kanskje fordi jeg skyter mange

? Sett at hun har funnet ekorn ute på snaue 400m, det er nesten for drøyt, men ok. Ønsker ikke så vidtsøkende siden jeg ikke vil jakte elg. Tenker på alle som vil jakte elg med laika, som sliter med søk, osv. Vet ikke helt hva jeg skal si, men jeg går sakte fremover, bikkja rekker å lage sirkler rundt meg for å finne noe gøy. Venter når hun går lenger ut, men er i fremdrift dit jeg vil når hun kommer igjen. Hun bare passerer meg bare i nærheten da, om jeg ikke kaller henne inn, funker veldig bra. Søka ligger ut til snaue 400 m. Hvorfor? Jeg vet ikke, men tenker kanskje at det er en meget viktig faktor; nemlig det å skyte mest mulig for henne. Er overbevist om det er veldig viktig for laikaen med fall, skyting, action. Tenker hva om man sliter med å få elgfall for unghunden? Kaller man den inn uten fall? Mener det er veldig viktig for laikaen at den får uttelling på losarbeid. Uansett rase spisshund, trenger de erfaring og situasjoner. Blir det skutt mye, blir hundene bedre i utgangspunktet. Derfor drar jeg på det jeg kan

.
Hun har losa på fugl, hare, rev, gaupe og ekorn som jeg vet, og noen hyl på elg. Jeg har skutt i 20-30 loser for henne nå, alt jeg klarer i relativt bra loser.
Masse tid i skogen, bra med fall, leverpostei i lomma, med det tror jeg man kommer langt med laikaene. Det er i allefall min vei fremover

.

By
elgjakt at 2011-11-26

By
elgjakt at 2011-11-26