Barmarkstrening av hundene våre

Her diskuterer vi alt om laikarasene

Barmarkstrening av hundene våre

Postby Echo » Mon May 16, 2011 1:57 pm

Det er mange som ønsker tips om hvordan man skal trene hundene sine på barmark, for å få dem i tipp topp shape til jakstart.

Fint om Dere kan dele litt av erfaringene Dere har med dette.
hva funker og hva funker ikke.

Selv liker jeg sykkel og springer P Å G R U S V E G vel og merke.
God løpetrening og fin trimming av klør :mrgreen:
Minimum 10km pr gang.

Bildekk og en spasertur på 5-6 km fra tid til annen er også bra for trening av hundens muskelatur og fin trening for oss tobeinte :D
Trening av muskelatur skal naturligvis skje etter at hunden er utvokst.
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Det jeg ikke kan jage med hundene mine, er ikke verdt å jage på.
Echo

Re: Barmarkstrening av hundene våre

Postby Ingar » Tue May 17, 2011 8:06 pm

Heisann!
For oss så blir sykkling den mest brukte aktiviteten. Prøver å få til minst 3-4 ganger i uka med turer på 10-15 km.
Fjellturer med kløv er også en favoritt. En godt trenet hund kan bære opptill halvparten av sin egen kroppsvekt i kløv. Selv lesser jeg kløven skjelden med mer enn 5-6 kg, som tilsvarer ca 1/4 av kroppsvekta til min laika. Har så smått prøvd oss på løping med dekk nå iår. Virker for å være god trening, ivertfall for meg :roll:
De 2 forige sommrene har vi deltatt på wirebjørn-, permobjørn- og hegntest. Testene får vi ta for det det er, men det er ivertfall fint å se sin egen hund under lykkelig losarbeid midt i båndtvangen :)
Ingar

Postby Echo » Wed May 18, 2011 4:07 am

Ingar wrote:...men det er ivertfall fint å se sin egen hund under lykkelig losarbeid midt i båndtvangen :)

Det er som å se fotballidioten med lommeradio og ørepropper midt under gudstjenesten :mrgreen:
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Echo

Postby setesdølen » Wed May 18, 2011 3:08 pm

Mange gode tips her, ja. Dekktrening er fin trening. Gir bra trening, også vinteren, varierende belastning: glatt veibane(lett) strødd vei/bar vei(noe tyngre), snøføre:(skikkelig tungt). Har laga meg en enkel sele som jeg bruker å trekke med selv. På den slags turer må man ikke dra mer dekk enn du kan hjelpe hunden med. Har et tau med carabinkrok ekstra som jeg kan hukke i hunden sitt dekk når det blir for tungt for hunden. Det tauet er så langt at jeg kommer en drøy meter foran hundene, da er du sikker på at de gjør sitt :-). Ellers er det lurt å skjære et par litt gode hull i sidene på både "vinterdekk" og "sommerdekk" (ikke på bilen :-)))), da får man tømt de for vann, snø, sand, osv. Tror det er viktig at de får løpstrening i tillegg, at de får strekt ut i stega, det mest naturlige for en hund er jo å løpe, ikke dra og bære. Pass på at hundeselen er en litt bra trekksele, mye bedre for hunden, og den klarer mer og lengre.
Ellers virker det som de fleste laikaer er rene beverene, så sommerstid er det fint med kano/båt mens hundene svømmer, veldig bra trening. Har et par steder jeg kan slippe de på små holmer/skjær, da kan de springe litt, og jeg henter de igjen når de stikker rett før de når land. Ellers bruker jeg noe sykkel med springer på kjølige sommerkvelder. Rene torturen med båndtvangstiden.
setesdølen

Postby Echo » Wed May 18, 2011 5:34 pm

setesdølen wrote:Ellers virker det som de fleste laikaer er rene beverene, så sommerstid er det fint med kano/båt mens hundene svømmer...

Kjempetrening, men selv har jeg bare en som vil ut å svømme. De to andre anser det som et kritisk nivå når "gåsunga" blir blaute :mrgreen:
Klart man kan kaste dem på sjøen og tvinge fram en svømmetur, men det blir litt for drøy kost for meg :lol:

Vi har en fin grusveg som har javn stigning og er på 7,3km, så den er fin å trene hundene i når dekka skal trekkes. Spesielt moro i år som det ser ut til å bli riktig bra med skogsfugl ;)
Artig med hunder som plutselig våkner til liv og skal stikke til skogs med et bildekk etter seg :mrgreen:
Vestsibirsk laika
Russisk-europeisk laika

Echo

Postby arieltho » Tue May 24, 2011 8:18 am

Jeg sykler mye med hunden på sommeren, på grusveier og øde skogsbilveier. Jeg velger de veiene som har de lengste og bratteste bakkene, da får vi mer trening igjen for turen. Oppoverbakke gir vi det vi har, mens nedoverbakke bremser jeg ned hunden og tar det med ro, det er mere slitasje på labber og kropp enn treningseffekt å galoppere nedover lange bakker.
Når jeg sykler bruker jeg samme utstyr som på vinteren dvs, magebelte og kjørestrikk. Jeg synes det er mer fleksibelt, bla annet får du tid til å stoppe når hunden skal på do. Du kan dra hunden inn til en av sidene på sykkelen når du møter bil, hester folk ol. Og det er mykt å kjøre med for deg og hunden. Det er også enkelt å kjøre med 2-3 hunder på denne måten, da koblet sammen som i Nome-kjøring. Kjører du med 3 laikaer på denne måten lønner det seg å henge et stort dekk bak sykkelen, for å bremse hundene litt og gi han på sykkelen en liten treningseffekt av turen.
Å bremse ned hunden trener du ved å alltid rope sååååh samtidig som du bremser ned farten. Samme som du alltid roper stoooop når du stopper. Dette gjelder både på ski og på sykkel. Ord og handling i ett gjør det lettere for hunden å forstå hva du vil. Det er lettere og mer fornøyelig å trene når det er litt kontroll på tinga ;)

Ikke bruk sele med reim tvers over brystet/luftveiene når hunden trenes, bruk nomesele. Den skal sitte tight rundt halsen på hunden og ha lik trekkbelastning under bryst som over ryggen. Dette sjekker du ved å stille deg bak hunden og dra i selen, når du holder selen stramt bakover kjenner du på trekkbelastningen over nakke/rygg og under brystet, disse reimene skal da være like stramme. Du kan tenke deg en ryggsekk som stadig glir av skuldrene dine eller er så stram mot halsen at det gnager og gjør vondt, eller trekkpunktet kun er mot halsen eller nakken, samme er det for hundene om ikke selen passer.

Vi stopper alltid ved bekker ol underveis så hunden får drikke og avkjølt seg, hunden min elsker også å bade så vi legger alltid en stopp ved et vann så han får herja og svømt en del etter pinner ol.
Nå sykler jeg mellom 3,5 og 5 mil i uka med hunden, Over 5 mil i uka sliter mer enn det bygger på labbene på min hund har jeg funnet ut.
Kvaliteten på turene er også viktig synes jeg, vi har det ikke veldig travelt når vi er ute, det er tid til bading, drikkepauser osv. Vi tar oss også tid til å lose litt på ekorn ol vi måtte komme over på turen. Trening sommerstid skal være hyggelig og lystbetont, da får en mye igjen for det.
arieltho

Return to DISKUSJONSFORUM